Chronotyp dzieli ludzi na trzy kategorie

Chronotyp dzieli ludzi na trzy kategorie

Chronotyp dzieli ludzi na trzy kategorie

Czy wiesz jaki masz chronotyp? Czym on właściwie jest? Dlaczego jest on dla nas ważny?

Chronotyp to cecha genetyczna opisująca charakterystykę funkcjonowania człowieka w ciągu doby. Chronotyp stanowi o modelu aktywności w biologicznym cyklu okołodobowym.

Typ skowronka: zazwyczaj budzi się naturalnie i nie potrzebuje do tego budzika, uwielbia poranki, delektuje się śniadaniami , szybko zaczyna funkcjonować na pełnych obrotach. Skowronek w ciągu dnia nie odczuwa zmęczenia, jednak kładzie się spać stosunkowo wcześnie. Wieczorem wydajność i zapasy energii spadają.

Typ Sowy: zegar biologiczny bije tu raczej w zwolnionym tempie, kiedy nastaje poranek sowy są zazwyczaj jeszcze pogrążone we śnie, potrzebują budzika, w którym niejednokrotnie wybierają opcję „drzemka”. Poranki sowy spędzają zwykle w napięciu próbując dogonić skowronki. Śniadań zwykle nie jedzą, lubią drzemki w ciągu dnia. Sowy pozostają jednak aktywne do późnych godzin wieczornych zachowując „bystrość umysłu” znacznie dłużej od skowronków.

Typ pośredni: najczęstszy w ludzkiej populacji, nie reprezentuje żadnych skrajnych tendencji.

Dlaczego ważne jest poznanie własnego chronotypu? Niezależnie od tego czy jesteśmy sową, skowronkiem czy typem pośrednim zwykle do pracy udajemy się ok. 8:00 -9:00 rano i musimy sprostać codziennym zawodowym i życiowym wyzwaniom. Jednak znając swój chronotyp możemy efektywniej zaplanować dzień. Czynności najbardziej wymagające będziemy mogli realizować w czasie naszej najwyższej sprawności intelektualnej czy fizycznej charakterystycznej dla naszego chronotypu.

Chronotyp- kilka kroków do lepszego snu

  1. Ustal swój chronotyp swój i swoich najbliższych
  2. Zaplanuj swoje dzienne aktywności tak by być w najlepszej formie wtedy, gdy ci na tym zależy
  3. Kofeinę stosuj jako strategiczny środek wspomagający, a nie używkę (panuj nad ilością wypijanej kawy, kontroluj również porę dnia w tym względzie)
  4. Naucz się pracować w harmonii ze swoim partnerem jeśli macie inne chronotypy.